صفحه اصلي  |  درباره ما  |  حضور بين‌المللي  |  تماس با ما  |  English

جستجو در سايت:

 

يادداشت

نخستین شماره سال جدید در پایان نه سال فعالیت مداوم و انتشار نود و نهمین شماره نشریه  فناوری  و توسعه صنعت بسته بندی، پیش روی شماست. هم زمان با نمایشگاه صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع وابسته، آگروفود تهران در خردادماه، یکصدمین محصول این مجموعه با تدارکی ویژه در اختیار مخاطبان همیشه همراه نشریه قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب >>

كتاب


براي تهيه كتاب با شماره تلفنهاي
۶۶۴۶۲۹۰۳ - ۶۶۴۶۲۹۳۳
تماس بگيريد.

ويژه‌نامه PET

شماره چهل - سال هفتم - اردیبهشت ماه ۱۳۹۳



ويژه‌نامه دنياي كارتن

سال اول - شماره پنجم





 

نسخه قابل چاپ
مجله فناوري و توسعه صنعت بسته‌بندي - تکنولوژي نوين، بسته بندي نوين

تکنولوژي نوين، بسته بندي نوين


هر فروشنده اي مي داند که رفتار مصرف کننده در خيابانها به طور قابل ملاحظه اي تحت تاثير تکنولوژي هاي نو تغيير کرده است: گوشي هاي تلفن هوشمند رفته رفته به بخش جدايي ناپذير خريد تبديل شده اند، وقتي خريداران مي توانند در همان حال که در حال خريد در فروشگاه هستند درباره محصول در اينترنت جستجو کنند، با دوستان خود مشورت کنند، و در شبکه هاي اجتماعي درباره محصولات مختلف به بحث و تبادل نظر بپردازند. در همان حال رشد گروهها و انجمنهاي تخصصي در اينترنت نشان از علاقه افراد به تحقيق پيش از خريد محصولات دارد و اينکه کم کم مشتريان تبديل به متخصصان کالا هاي مورد علاقه خود مي شوند. در همين رابطه Andy Johnson، مدير تجاري در Sun Branding Creative، اين سئوال را مطرح مي کند که انگيزه پيشرانه حرکت به سوي استفاده از تکنولوژي براي پيشرفت بسته بندي چيست؟

در سالهاي اخير شاهد رشد قابل توجهي در ابداعات حاصل از به کارگيري تکنولوژي هاي نوين در بسته بندي بوده ايم-برخي از اين نوآوري ها در بازار و در دسترس ما هستند و برخي در حال رسيدن به مرحله عملياتي هستند- برخي از اين نوآوري ها از تکنولوژي براي تسهيل فرايند خريد استفاده مي کنند و برخي براي تسهيل استفاده از محصول: ما ترموکروميکها، و جوهر هاي UV را ديده ايم؛ بسته بندي هايي را ديده ايم که در برابر نور مي درخشند (مانند نورافشانهاي الکترونيکي به کار رفته در بسته بندي بطري هاي نوشيدني هاي شرکت بالانتين که براي قابل مشاهده بودن  بسته بندي در تاريکترين اطاقها و کلوپ ها طراحي شده است) و بسته بندي هاي هوشمندي که ميتوانند با يخچالهاي هوشمند از طريق تکنولوژي RFID ارتباط برقرار کرده و خود را به ليست خريدهاي آتي با استفاده از تاريخ خريد هاي پيشين اضافه کنند.

آنچه بيش از پيش روشن است اين است که تلفنهاي هوشمند در اين ميان نقش قابل ملاحظه اي بازي مي کنند. رفته رفته تعداد بيشتري از برندها به استفاده از بسته بندي هايي که به نوعي با تلفنهاي هوشمند ارتباط برقرار مي کنند روي آورده اند. تکنولوژي هايي مانند QR CODES و AUGMENTED REALITY (AR) نمونه هايي از تکنولوژي هاي محبوب در اين عرصه هستند.

همين چند سال پيش بود که در اوايل توسعه تکنولوژي AR، شرکت Legoبسته بندي هايي را ارائه داد که مشتري ميتوانست در فروشگاه با نگاه داشتن آن در مقابل يک نمايشگر نمونه مدل نهايي را مشاهده کند. در کنار رشد بيسابقه توان و کميت تلفن هاي هوشمند امروزه ديگر دارندگان برند لازم نيست هزينه هاي قابل توجهي را براي تجهيزات جانبي بپردازند چراکه يک اپليکيشن ساده در تلفنهاي همراه مي توانند جايگزين آنها شوند.

اگرچه برخي از امکانات خرده فروشي مي توانند فضايي را فراهم آورند که در آن مشتري بتواند با بسته بندي ارتباط برقرار کند، انفلاب تلفن هاي هوشمند اکنون به اين معني است که هر برندي، کوچک يا بزرگ، مي تواند از اين امکانات استفاده کند و تنها ديگر اين تکنولوژي ها مخصوص مکانها و برندهاي لوکس و بزرگ نيست. به عنوان مثال IKEA هم اکنون با توسعه يک اپليکيشن مخصوص اين امکان را براي خريداران با يک گوشي هوشمند يا يک تبلت فراهم آورده است که بتوانند مبلمان مورد نظر خود را در کاتالوگ ديجيتال موجود و يا قابل بارگذاري و در اَپ مخصوص، در فضاي اتاق نشيمن خود آن مبلمان را ببينند و يا در آشپزخانه و يا هر جاي ديگر خانه خودشان.

در عمل تکنولوژي AR امکان ترکيب دنياي ديجيتال و واقعي را فراهم آورده است. اين تکنولوژي به مشتريان امکان مي دهد تا در دنياي ديجيتال اطلاعات دقيقي را که عموما با حدس و از روي اطلاعات بسته بندي بايد به دست مي آوردند ببينند آنهم هر کجا که باشند و بخواهند.

طراحي روي بسته ها در واقع علامتهايي هستند که وقتي از دريچه دوربين تلفنهاي هوشمند به آنها نگاه کنيد مجموعه اي از اطلاعات ضروري را به نمايش خواهند گذاشت. به همين سادگي اين ميتواند توانايي ديدن داخل بسته را فراهم آورد يا يک ويديو را براي شما به نمايش در آورد و يا هر گزينه متناسب ديگري. در واقع IKEA در اين امر با کاتالوگ ديجيتال ذکر شده در بالا به بهترين نحوي اجرا کرده است، و شرکت Heinz دستور العمل مجازي خود را به روشي مشابه براي سس هايش در اختيار مشتري مي گذارد که با برچسب روي بسته بندي سس گوجه اش فعال مي شود. به سادگي مي توان درک کرد که اين تنها يک نوآوري جالب توجه نيست بلکه زمينه اي است براي نوآوري هاي خلاقانه آتي.

در اين زمينه يک جور سوء تفاهم هم وجود دارد که بر اين اساس است: براي به کار گيري از اين امکانات مجبور هستيد بسته بندي هاي خود را به طور قابل توجهي بر اساس نظرات AR تغيير دهيد. اما در واقع اينطور نيست. در واقعيت حدود 70 تا 75 درصد از بسته بندي هاي رايج در بازار قابل بهرهبرداري از اين تکنولوژي هستند و باقي بسته بندي ها هم يک تغيير ناچيز لازم دارند تا براي استفاده از اين تکنولوژي آماده شوند. بر خلاف اغلب تکنولوژي هاي در حال توسعه AR به دنبال تبديل دنياي واقعي به دنياي ديجيتال نيست. اين تکنولوژي بر اساس هماهنگي با دنياي بيروني طراحي شده است به گونه اي که بتواند تقريبا در هر موقعيتي با کمترين دستکاري ها دنياي واقعي را به دنياي ديجيتال مرتبط کند.

در کنار تمام اين توضيحات دو المان اصلي در ارتباط با گزينه استفاده از بسته بندي هاي همراه و همگام با تکنولوژي وجود دارد، چه AR باشد چه تکنولوژي هاي مشابه: پيش و پس از خريد ( يا به بيان ديگر جذب و حفظ مشتري). همانند ايده «منو بردار» که توسط يکي از توليد کنندگان حبوبات پروسس شده مخصوص صبحانه در قسمت جلوي بسته بندي طراحي شده است از درگير کردن مشتري فراتر رفته است و بر اساس جلب و نگهداري وفاداري مشتري است. مشخصات تغذيه اي محتويات بسته بندي، پيامهاي سلامتي و کوييزهاي آموزشي امکاناتي است که براي جلب نظر مشتري حتي در هنگام مصرف محصول بر سر سفره صبحانه طراحي شده است.

در نتيجه گسترش تکنولوژي AR هم پشت و هم قسمت جلويي بسته بندي هم اکنون مي تواند با کمک نرم افزار براي جلب نظر مشتري برنامه ريزي شود، اما نکته اينجاست که چه محتويات و چه نقشي را در اين فضا به مشتري عرضه کنيم.
با تمام اين حرفها شايد مهمترين نکته اين باشد که به همراه هر تکنولوژي و امکان جديدي در بازاريابي وسوسه اي هم براي هر برند و يا مدير عاملي به وجود مي آيد که بيشتر بکوشد جذاب به نظر برسد و برداشت خود را از فضاي جديدي بکوشد بر درک عمومي از آن حاکم کند. با تمام گستره وسيع از امکاناتي که هم اکنون در اختيار صنعت بسته بندي قرار دارد – صنعتي که آخرين بخش تکنولوژي ديجيتالي که به آن عرضه شد امکان ارائه بارکد بود و چيزي بيش از آن در اين بخش تا کنون به کار گرفته نشده بود- حياتي به نظر ميرسد که لحظه اي صبر کنيم، يک گام به عقب برداريم و از خود بپرسيم دقيقا برند ما به دنبال چيست؟ و اين تکنولوژي جديد چگونه مي تواند در اين راه مفيد واقع شود؟

 

هر پروژه اي در هر قدم از داستان خريد گزينه هاي متنوع و نيازمندي ها و ملزومات مختلفي خواهد داشت. با در دست داشتن تکنولوژي AR مثلا ممکن است به درستي بتوان تصور کرد که مشتريان براي خريدهاي عادي روزانه وقت و انرژي استفاده از اين تکنولوژي هاي را نداشته باشند و فروشندگان هم در اين زمينه چندان مشتاق نباشند اما در مورد کالاهاي ضيافتي و لوکس و يا خريدهاي مخصوص مراسمات خاص اين وضعيت متفاوت است.

با منطق مشابه، برندها خود بايد تصميم بگيرند که در چه شرايطي، به چه ميزان، و چه نوع اطلاعات اضافي ممکن است براي کدام دسته از مشتريان جذاب باشد؛ مثلا آيا مناسب است به مشتريان امکان ديدن محتويات بسته پيش از باز کردن و خريد آن را بدهيم، يا بهتر است پيامهاي مسئوليت اجتماعي براي آنها فراهم کنيم، يا بهتر است اطلاعاتي در باره بسته بندي و توليد کننده محصول در اختيار آنها قرار دهيم، يا بهتر است تنها اطلاعات تبليغاتي براي آنها فراهم کنيم، و يا شايد بهتر از همه فراهم آوردن سرگرمي و بازي مناسب باشد، بر اساس پاسخ به اين پرسشها است که برند ميتواند بهترين و مناسب ترين رويکرد را در طراحي محتويات AR خود فراهم کند.

در اصل، تمام اينها به همان اصولي بستگي دارد که تا هم اکنون هم بهترين برندها بر اساس آنها بسته بندي هاي خود را طراحي مي کردند: مشتري خود را بشناس و درک کن.

يعني مکانيزمي را که بر اساس آن مشتري به دنبال محصول شما خواهد گشت و بعد از خريد چگونه با محصول شما رابطه برقرار خواهند کرد. همين نکته به نظر ساده يعني اينکه بشناسيم چگونه مشريان برندها را مي شناسند و وقتي به خانه رسيدند و  از محصول استفاده کردند چه برداشتي خواهند داشت. به طور کلي بيفايده خواهد بود اگر بهترين اَپ را به مشتري ارائه کنيد وقتي بيشتر مشتريان شما افراد مسني هستند که کمتر و يا اصلا از تلفن هاي هوشمند استفاده نمي کنند و يا نرم افزار شما چنان پيچيده باشد که استفاده از آن براي مصرف کننده هدف شما سخت و يا زحمت آفرين باشد (اگرچه بايد خاطر نشان شد که استفاده از تلفن هاي هوشمند مخصوص به سن و يا دسته خاصي از مردم نيست اما نکته اينجاست که بايد تکنولوژي خود را با مشتري خود هماهنگ کنيد و اين بر عهده شماست).

بر همه اين نکته ها بايد اين حقيقت را هم افزود که خريد آنلاين تهديدي شده است براي شکل سنتي خريد و به طبع اين مسئله بر طراحي و استفاده ما از تکنولوژي ها خصوصا در بسته بندي در صورت رشد بيشتر اين مسئله تاثير جدي خواهد گذاشت. مزيت بسته بندي هاي هماهنگ با تکنولوژي هاي جديد در اين است که به کمک آنها بتوانيم کمک کنيم تا محصول ما در قفسه فروشگاهها به چشم خريدار بيايند و از ديگر محصولات با کاربرد مشابه متمايز بايستند. همين نکته تمام سرمايه گذاري هاي مورد نياز براي تحقق آن را توجيه ميکند. حالا فرض کنيد که اغلب مشتريان اصلا بسته بندي شما را تا بعد از خريد و تحويل نمي بينند.

سئوال اينجا اين است که آيا عاقلانه است بر بسته بندي هاي پيچيده سرمايه گذاري کنيم در حالي که مشتري حتي قادر نيست آنها را ببيند چرا که آنلاين خريد مي کند؟ پاسخ اين است که البته که عاقلانه است تا بر جلوه برند خود سرمايه گذاري کنيد چه مشتري آنرا در فروشگاه ببيند چه پس از خريد و تحويل درب منزل. در اين حالت البته بيشتر تمرکز شما بايد به تجربه بعد از خريد متمرکز باشد چرا که تجربه مشتري پس از خريد از لحظه تحويل تا بعد از استفاده از اهميت حياتي براي تصوير او از برند و کالا دارد.

پس مي توان با اطمينان گفت که بله تکنولوژي اهميت دارد و خصوصا براي بسته بندي در سالهاي اخير حکم انقلاب داشته است. با اين حال، در استفاده از آن بايد دقت کرد و نه تنها چون مي توانيد هزينه هاي آن را بپردازيد از هر تکنولوژي جديد وارد بازار شده استفاده کنيد؛ شما براي استفاده از تکنولوژي هاي نوين در بسته بندي هاي نوين همانند تمام تصميمات خود در کسب و کار بايد بر اساس استراتژي برند خود رفتار کنيد، خردمندي به کار ببريد، و به دقت بدانيد که چه تکنولوژي اي مناسب کالاي شما و مشتري شماست.

براي دريافت فايل PDF اين مطلب اينجا را كليك كنيد.


نقل مطالب با حفظ حقوق معنوي مجله و با اشاره به مشخصات كامل مقاله بلامانع است.




 

شماره آينده
شماره پياپي ۱۰۰ - سال دهم - ارديبهشت ‌ماه ۱۳۹۳


شماره جديد
شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


صفحات زرد
صفحات زرد - شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


East AfriPack 2014
آذر هولوگرام
صفحه اصلي  |  درباره ما  |  اشتراک  |  تبليغات  |  نقشه سايت  |  تماس با ما

© کليه حقوق اين سايت متعلق به مجله
فناوري و توسعه صنعت بسته بندي مي‌باشد.