صفحه اصلي  |  درباره ما  |  حضور بين‌المللي  |  تماس با ما  |  English

جستجو در سايت:

 

يادداشت

نخستین شماره سال جدید در پایان نه سال فعالیت مداوم و انتشار نود و نهمین شماره نشریه  فناوری  و توسعه صنعت بسته بندی، پیش روی شماست. هم زمان با نمایشگاه صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع وابسته، آگروفود تهران در خردادماه، یکصدمین محصول این مجموعه با تدارکی ویژه در اختیار مخاطبان همیشه همراه نشریه قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب >>

كتاب


براي تهيه كتاب با شماره تلفنهاي
۶۶۴۶۲۹۰۳ - ۶۶۴۶۲۹۳۳
تماس بگيريد.

ويژه‌نامه PET

شماره چهل - سال هفتم - اردیبهشت ماه ۱۳۹۳



ويژه‌نامه دنياي كارتن

سال اول - شماره پنجم





 

نسخه قابل چاپ
مجله فناوري و توسعه صنعت بسته‌بندي - الگوي رفتاري طراح در بازار جديد

الگوي رفتاري طراح در بازار جديد




مصطفي آروند کارشناس ارشد طراحي صنعتي

امروزه صنعت بسته‌بندي المانهاي کاملاً آشنايي دارد، استاندارد، جذابيت، تبليغات و... با اين حالاهميت حوزه هايمختلف بسته‌بندي ناشناخته مانده است و گاها از آن به عنوان ابزاري براي بازاريابي در بازارهاي داخلي و خارجي استفاده نمي شود. با نيم نگاهي  به کوشش هاي رهايي اقتصاد از درآمدهاي حاصل از صنايع پتروشيمي، توجه بر ساختار محصول، با در نظرگرفتن مطلوبيات بازار، براي ورود و بقا در بازارهاي جهاني حائز اهميت است. بنابراين مي بايست بررسي نمود که چگونه مي‌توانيم از امکانات و موقعيت هاي بالقوه صنعت بسته بندي استفاده کرد. تحول بزرگ در مقوله تجارت و بازاريابي الکترونيکي، فرآيندي که به تندي توانست در کليه طبقه بندي هاي تجارت دربازه سالهاي اخير منجر به بروز واکنش هاي اجتناب ناپذيري گردد در طراحي بسته بندي به طور عام چه از لحاظ فرم و چه از لحاظ شکل رويه "انقلابي" را نويد مي دهد که کوتاه و گذران است. آنچه طراح در صنعت بسته بندي ارائه مي دهد بازخورد و واکنش مطالبه بازار از صنعت بسته بندي است.

مقوله صدرالاشاره عليرغم گذر کوتاه زماني، چالشي را براي صاحبان صنعت بسته بندي بوجود آورده است که ابهام برانگيز است، تاثير تجارت داخلي و بين الملل بر صنايع بسته بندي چه خواهد بود؟
لزوما تجارت وابسته به ابزارهاي الکترونيکي و اينترنتي، هويت محصول را تحت تاثير قرار مي دهد؟
ميزان اهميت صنعت بسته بندي تا چه مقدار در گرو تجارتي اين چنين است؟

پاسخ طراحان بسته بندي به اين چالش مي تواند کشف فرصت هاي نامحدود و هيجان به کارگيري ايده هاي نو،ساختو ابداع مواد نوين به همراه خلق بصري مناسب باشد.

شايد تنها طراحان بتوانند با انجام خطرهاي محتمل و داشتن قوه تخيل، شهامت و جرات نايل به ارائه راه حلهاي غيرپيشبيني گردند که صاحب صنعت بسته بندي را مجاب به پذيرش تحول کند. حضور طراحان نوآور در صنعت بسته بندي، سبب افزايش قابل توجه طرح هاي منحصر به فرد در فرم و ظاهر آنها شده است. نگاه طراحان امروزي و نوآور، بسيار ماجراجويانه به مقوله طراحي بوده و شايد عدم پايبندي به مقوله سنت هاي طراحي بسته بندي آنها را در فرآيندهاي لحظه اي موفق تر مي نمايد. همچنين امکانات نوين صنعت، اين فرصت را در اختيار طراح نهاده است که با ارائه روشي نو در بسته بندي محصول سهم بيشتري از بازار بسته بندي را از آن بنگاه هاي اقتصادي نمايد.با توسعه جوامع صنعتي، صنعت بسته بندي در سال هاي آتي تحت تاثيرافزايش اهميت نشان تجاري محصول،حضور نسل جديدي از طراحانو رشد روزافزون بازرگاني اينترنتي و جهانيقرار خواهد گرفت.امروزه در سراسر دنيا، صاحبان صنايع مي بايست اين حقيقت را دريابند که چنانچه بسته بندي محصول، به طور کلي با کيفيت خوبي ارائه شود مي تواند لبه برنده سلاح رقابت آنها باشد. همچنان که اهميت استراتژيک طراحي و بسته بندي افزايش مي يابد، اهميت پژوهش هاي کاربردي به جهت بهينه سازي طراحي بسته بندي و اخذ تصميم گيري هاي لازم نيز بيشتر نمايان مي شود. آنچه براي کالا تصوير و هويت مي سازد طراحي بسته بندي آن است، و همين طور مي تواند بازويي نيرومند براي بازاريابي و فروش کالا محسوب شود. طراحي بسته بندي نه تنها بايد منحصر به فرد باشد، و باعث خريد ناگهاني از سوي خريدار شود بلکه بايد عامل تکرار خريد هم باشد و در مشتري نوعي وفاداري بوجود آورد. طراحي و بسته بندي مناسب مي تواند عامل اصلي موفقيت يک کالا باشد.

طراحان بسته بندي پيش از مرحله طراحي بايد به هويت سازي بسته بندي محصول از ابتدا فکر کنند. .
طراحان و بازاريابان بايد در تجديد نظر و بهبود در بسته بندي هاي قديمي، موقعيت يابي مجدد يک محصول، تغيير بازار هدف با يکديگر همکاري نمايند تا سرآمد آن رسيدن به يک موفقيت سازماني خواهد بود..
در برنامه ريزي و بازاريابي محصولات، بسته بندي کالا ابزاري تاثيرگذار است.

با درنظرگرفتنخصوصياتمتنوع،انتخاب و تصميم گيري در مورد طرح بسته بندي،توسط طراح يا گروه طراحي صورت مي پذيرد و از سوي ديگر مرغوبيت – قيمت تمام شده که گاهي نسبت به هم مخالف نيز هستند بايد در تصميم گيري صاحبان صنايع بسته بندي با توجه به ديگر عناصر بازاريابي لحاظ گردد.

از سوي ديگر طراح بسته بندي مي بايست موارد حساسي را مد نظر داشته باشد بيان هويت اختصاصي براي محصول، گسترش بازهحضور محصول،تسهيلفرايند خرده فروشي، فراهم کردن راحتي مصرف کننده،متمايز کردن محصول، دارا بودن قابليت استفاده مجدد، گشايش دريچه بهره وري بيشتر از بازارهاي بالقوه پيش رو مهمترين مواردي مي باشند که بايد مورد توجه قرارگيرند.

سرانجام دست يابي به حداکثر توان خروجي يک بازار جديد در صنايع بسته بندي به حضور طراحان صنعت وابسته است و حمايت صاحبان صنايع از طراحان منجر به گسترش فعاليت بنگاه هاي اقتصادي و رونق کسب و کار در اين زمينه خواهد گردد در اين ميان مقولاتي  همچون صادرات و ايجاد ارتباط با کشورها و  شرکت هاي چند مليتي و خارجي در دستورکار طراحان و بازاريابان قرار خواهد گرفت.

براي دريافت فايل PDF اين مطلب اينجا را كليك كنيد.


نقل مطالب با حفظ حقوق معنوي مجله و با اشاره به مشخصات كامل مقاله بلامانع است.




 

شماره آينده
شماره پياپي ۱۰۰ - سال دهم - ارديبهشت ‌ماه ۱۳۹۳


شماره جديد
شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


صفحات زرد
صفحات زرد - شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


East AfriPack 2014
آذر هولوگرام
صفحه اصلي  |  درباره ما  |  اشتراک  |  تبليغات  |  نقشه سايت  |  تماس با ما

© کليه حقوق اين سايت متعلق به مجله
فناوري و توسعه صنعت بسته بندي مي‌باشد.