صفحه اصلي  |  درباره ما  |  حضور بين‌المللي  |  تماس با ما  |  English

جستجو در سايت:

 

يادداشت

نخستین شماره سال جدید در پایان نه سال فعالیت مداوم و انتشار نود و نهمین شماره نشریه  فناوری  و توسعه صنعت بسته بندی، پیش روی شماست. هم زمان با نمایشگاه صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع وابسته، آگروفود تهران در خردادماه، یکصدمین محصول این مجموعه با تدارکی ویژه در اختیار مخاطبان همیشه همراه نشریه قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب >>

كتاب


براي تهيه كتاب با شماره تلفنهاي
۶۶۴۶۲۹۰۳ - ۶۶۴۶۲۹۳۳
تماس بگيريد.

ويژه‌نامه PET

شماره چهل - سال هفتم - اردیبهشت ماه ۱۳۹۳



ويژه‌نامه دنياي كارتن

سال اول - شماره پنجم





 

نسخه قابل چاپ
مجله فناوري و توسعه صنعت بسته‌بندي - از تلاش تا ايده هاي الهام بخش

از تلاش تا ايده هاي الهام بخش


وقتي که زمان آن فرا مي رسد که بسته بندي يک محصول را دوباره طراحي کنيم، صاحبان برند مي توانند با هدف گيري براي نوآوري به جاي دوباره کاري دل مصرف کننده گان خود را بربايند.
گاه بسته بندي پيش از زمان مقتضي آن تصحيح مي شود. اگر همچنان رابطه قابل توجهي بين مصرف کننده و بسته بندي موجود وجود دارد. عاقلانه اين است که صبر کنيم و حتي در هنگام تغيير با دقت اين طراحي مجدد را انجام دهيم.
اما اغلب مشکل اينجاست که در اين اقتصاد بحران زده کنوني و با هزينه هاي بازاريابي پيچيده و سنگين، اغلب برنامه هاي طراحي مجدد بسته بندي به تعويق مي افتند. بازنگري در طراحي بسته بندي ها نبايد تنها با هدف به روز رساني بسته بندي باشد بلکه بااين هدف انجام شوند که محصول بتواند بهتر با مشتريانش ارتباط برقرار کند. چرا که بسته بندي کنوني نمي تواند اين کار را به گونه اي مطلوب انجام دهد. هدف بايد تقويت رابطه بين مشتري و برند باشد نه زيبا سازي بسته بندي تنها به خاطر زيبا بودن آن.

يک نکته ديگر که ضروري است اين است که: وقتي که بسته بندي خسته شده است، چرا آن را به روز رساني کنيم که با مشتريان موجود خود بيشتر رابطه بر قرار کند. در حالي که ميتوانيم از اين استفاده کنيم براي بردن سهم خرده فروشي محصول در بازاري که محصولات جديد و متنوع با هم رقابت مي کنند. به اين طريق ما از کانال موجود خود بدون ايجاد دشمن براي خود فروش خود را حفظ مي کنيم.

از قدرتمند تا بي رقيب
حتي برند هاي قوي از بازطراحي بسته بندي محصولاتشان سود مي برند. مثلا فريتو لاي در صنعت اسنک يکي از موفق ترين شرکتهايي است که از طريق طراحي مجدد بسته بندي هاي محصولاتش سهم بازار بيشتري به خود اختصاص داده است.
در باز طراحي اخير، بسته بندي هاي دوريتو توان خود در اين زمينه را به اثبات رساندند. در همين طراحي اخير شرکت توانسته است با اعمال تغييراتي چند بسته بندي قابل قبول و موفقي ارائه دهد. برخي از اين تغييرات شامل به روز رساني مواد و تکنولوژي هاي مورد استفاده در بسته بندي است، ترکيب تصويري با کيفيت و بزرگ از چيپس تورتيلا بر روي بسته بندي هويت جديدي به محصول خود بخشيده است. با استفاده از اين طراحي مجدد، بسته بندي فرصتي شد براي اين شرکت تا بين لوگوي جديد خود، که از خطوط دروريتو مانند در آن استفاده شده است، و خود محصول ارتباط برقرار کند. اين به آنها کمک مي کند بين محصول، برند و مشتري ارتباط بهتري برقرار کنند. طراحي جديد بسته دوريتو بقدري قوي اجرا شده است که تقريبا براي مشترياني که به دنبال تورتيلا در قفسه ها مي گردند غير ممکن است بين اين بسته و بسته هاي ديگر، آنها را انتخاب کند.

سيسَم اِستريت با بسته بندي جديدش مشتريان نوزاد خود را مسحور خود ساخته است. چرا از فضاي بزرگ جلوي بسته براي رساندن مقادير زيادي از اطلاعات به والدين استفاده کرد. وقتي تمام اين اطلاعات را به راحتي ميتوان در پشت جعبه قرار داد. و روي جعبه را براي مشتريان اصلي تزئين کرد. براي همين هم روي بسته ها را پر کرده اند ازتصوير شخصيتهاي کارتوني مشهور مثل بيگ برد، کوکي مانستر، باب اسفنجي و غيره. تا قدرت جذب بسته بندي را هرچه بيشتر افزايش دهند. اين رويکرد خصوصا در مورد عروسک هايي صادق است که در يک حالت ايستاده و آماده بغل کردن قرار داده شده اند. خصوصا دستانعروسک ها از کناره هاي بسته بندي فراتر رفته اند. واقعا نمي شود تصور کرد نوزادان در فروشگاه به سمت آنها با آغوش گشوده هجوم نبرند؟
کليد واژه هاي مورد استفاده در روي بسته خيلي ساده اند. يک علامت آشناي شرکت در بالاي سمت چپ و کمه خودماني «نرم و بغل کردني» در گوشه سمت راست. يک نوار باريک در پايين بسته به رنگ سبز شخصيت عروسک را سرک کشان نشان مي دهد و در کنار آن نوشته شده است: «بيا اِلمو را بغل کنيم» و در سمت راست نوار نوشته است براي سنين بين 1 تا 4 ساله. اين يک ايده درخشان بسته بندي است براي اينکه مستقيم  و بي واسطه مشتريان اصلي خود را از نظر عاطفي هدف مي گيرد و در کنار آنها والدين.

سيستم طراحي پکيج با اندازه هاي متناسب به برندهاي بين المللي کمک مي کند مجوز هاي لازم را در يافت کنند مانند بسته بندي هاي جديد سيسم استريت. به موازات اينکه بسته بندي هاي جديدي براي اسباب بازي  به بازار معرفي شد. الگويي شد براي ساير محصولات مصرفي مشابه در دسته بندي هاي متنوع. شک و شبهه اي وجود ندارد که اين بازنگري در طراحي  بسته بندي به افزايش توان معرفي سيسم استريت به عنوان يک برند قدرتمند در دنياي خرده فروشي کمک خواهد کرد. انتظار مي رود نوزادان به محض ديدن اين بسته از ساير اسباب بازي هاي مشابه صرف نظر کرده و يکسره به سراغ اين دوستان پشمالو و دير آشناي خود در قفسه ها بروند.

از خرابکاري به افسونگري
فيشر پرايس يکي از قديمي هاي صنعت اسباب بازي است. بگونه اي که در ذهن نسلهاي متوالي از خود خاطره بر جاي گذاشته است. اخيرا در اين شرکت انقلابي براي باز نگري در طراحي بسته بندي اسباب بازي هايش شروع شده که شعار اصلي آن «لذت يادگيري» است.

هويت کلاسيک و نام آشناي فيشر پرايس که شامل حروف نوشته شده با رنگ سفيد در زمينه قرمز دندانه دار است همچنان حفظ شده است – هميشه و در تمام بسته بندي ها در گوشه بالايي سمت چپ بسته بندي نقش مي بندد. پيامهاي نوشته شده بر روي اين بسته بندي  و عکسهاي کمي بزرگتر که در عمل به مصرف کننده چه بچه چه والدين بزرگسال تمام آنچه براي استفاده از اسباب بازي بايد بدانند را بصورت بصري نشان مي دهد. بريدگي هاي روي بسته بندي در اشکال دايره و يا مربع المانهاي اصلي موجود در هر بسته بندي را به مصرف کننده نشان مي دهد.

آنچه بيش از اين بسته بندي ها را ممتاز مي کند تقسيم بندي ساده و در عين حال صرفه جويانه در فضاي داخلي بسته است که بگونه اي طراحي شده است که با سن و سال مصرف کننده تناسب داشته باشد. با اين حال سيستم طراحي بکار رفته در بسته بندي يک ديد جامع براي مصرف کننده فراهم مي کند که براي به وجود آوردن حس اصالت برند بسيار مهم است. بسته بندي جديد فيشر پرايس بگونه اي طراحي شده است که مصرف کننده با ديدن آن تمام اطلاعات مورد نياز براي خريد آن را در اختير داشته باشد و به عبارتي با ديدن بسته بندي تصميم خود را بگيرد. اين تنها مختص مصرف کننده گاهن آمريکايي نيست بلکه هرکه و هرکجاي دنيا مي تواند به راحتي با اسن طراحي منحصر به فرد ارتباط بر قرار کند. يک برند بيم المللي بايد هم اينطور باشد. کودکان مسحور زيبايي و جذابيت آن مي شوند و والدين از اينکه کودکانشان در خلال بازي مهارتهاي مفيد را مي آموزند راضي هستند.

بسته بندي بعد از فروش
 به درستي هدف و تمرکز طراحي دوباره بسته بندي بايد بر افزايش فروش و تاکيد بر ارزش برند و خوبي هاي آن باشد. اما در مورد محصولاتي که بسته بندي بر تصميم براي خريد مشتري تاثيري ندارد چه؟ تکليف محصولاتي که در هنگام فروش بسته بندي مي شوند چيست؟

مکدونالد را در نظر بگيريد. اين غول بازار فست فود بسته بندي هاي غذاها و نوشيدني هاي سفارش بيرون (براي مصرف در خارج از مغازه) خود را دوباره طراحي کرده است. در اين ببسته بندي ها اطلاعاتي درج شده است که در صورت تمايل مشتريان مي توانند به آنها رجوع کنند مانند ميزان کالري موجود در غذا و يا ارزش مواد مغذي بکار رفته در غذا. بسته بندي به روز شده شرکت اکنون قادر است با مشتريان خود ارتباط بهتري برقرار کند و جنبه هاي مفيد خريد از مکدونالد را براي آنها بر شمارد. طراحي گرافيکي ساده و در عين حال زيباي بکار رفته در اين بسته بندي ها قادر است داستاني را براي مصرف کننده بازگو کند. «از چيزهاي ساده لذت ببريد» يا روحتان را تازه کنيد» بر روي ليوان هاي نوشيدني درج شده اند. «با هر لقمه لذت ببريد» و يا بنزين بزن و شارژ شو» روي بسته هاي مخصوص غذا. طراحي گرافيکي شاد، زيبا و نويد بخش رضايت عاطفي از خريد را براي مشتري به ارمغان مي اورد. در کنار اينها شعارهايي که به مشتزي يادآور مي شود که مکدونالد از المپيک و فعاليتهاي خيره و بشر دوستانه حمايت مي کند در جاي جاي بسته بندي به چشم مي خورند. اطلاعات جالب و ديدني از ابداعات و فعاليتهاي زيست محيطي مکدونالد براي مبارزه با گرمايش زمين مثلا و اطلاعات جالب در باره مواد اوليه بکار رفت درغذايي که در حال نوش جان کردنش هستيد در بسته بندي جاي داده شده است. مصرف کننده گان کمي ممکن است اينها را بخوانند اما براي آنها که شفافيت و اصالت محصول برايشان مهم است اين ميتواند روشي براي ساختن و استحکام بخشيدن به اعتماد بين توليد کننده و مصرف کننده باشد. آيا به واقع اين ابتکار به مشتريان کمک نمي کند از خريدشان از مکدونالد بيشتر لذت ببرند؟ نوعدوستي حمايت از ارزشهاي مورد حمايت همه و برخورد با مشتري به عنوان شهروند در واقع اهميت بسياري دارند.

وقتي که بسته بندي خسته شده است، چرا آن را به روز رساني کنيم که با مشتريان موجود خود بيشتر رابطه بر قرار کند. در حالي که ميتوانيم از اين استفاده کنيم براي بردن سهم خرده فروشي محصول در بازاري که محصولات جديد و متنوع با هم رقابت مي کنند.

به ياد داشته باشيم که بسته بندي در هر نوع آن چه در هنگام خريد و يا پس از آن بايد پيام آور باشد. حتي پس از اينکه کالا مصرف شد و بسته بندي دور انداخته شد باز هم بسته بندي بايد به اندازه محصول اصلي قادر باشد يادآور تجربه، هويت، و وعده هاي برند باشد. بسته بندي بايد قادر باشد يک رابطه قوي بين توليد کننده و مصرف کننده به وجود آورده و آن را حفظ کند.

اگر بسته بندي کنوني قادر به انجام اين کارها نيست وقت آن رسيده است که دوباره طراحي شود. باز طراحي بسته بندي به مديران فرصت مي دهد که توجه مصرف کننده را به خود جلب کنند، مشتري را از آن خود کرده، و ارزش برند خود را ارتقا دهند و در حالت بهينه صاحب بازار خرده فروشي در آن دسته از محصول شوند.

براي دريافت فايل PDF اين مطلب اينجا را كليك كنيد.


نقل مطالب با حفظ حقوق معنوي مجله و با اشاره به مشخصات كامل مقاله بلامانع است.




 

شماره آينده
شماره پياپي ۱۰۰ - سال دهم - ارديبهشت ‌ماه ۱۳۹۳


شماره جديد
شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


صفحات زرد
صفحات زرد - شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


East AfriPack 2014
آذر هولوگرام
صفحه اصلي  |  درباره ما  |  اشتراک  |  تبليغات  |  نقشه سايت  |  تماس با ما

© کليه حقوق اين سايت متعلق به مجله
فناوري و توسعه صنعت بسته بندي مي‌باشد.